فارسی میتینگ

فیلم پله آخر ساخته علی مصفا


فیلم-پله-آخر-ساخته-علی-مصفا-فيلم-پله-آخر-علي-مصفا-ليلا-حاتمي-تركيب-مصفا-و-حاتمي-pelle-akhar-ترانه-محبوبي

جام فرهنگي؛ فيلم «پله آخر» ساخته علي مصفا با تصويري از ليلي با بازي ليلا حاتمي با لباس و کلاه سياه عزاداري شروع مي شود که بجاي گريستن در سوگ همسر از دست داده اش، نمي تواند جلوي خنده بي دليل و نابهنگامش را بگيرد و بعد خسرو با بازي علي مصفا را مي بينيم که از سربالايي خياباني طولاني با چشم بسته اسکيت سواري مي کند و باراني اش در هوا تکان مي خورد و مرده متحرکي را مي نماياند که شنيدن خبر مرگش او را از از همه چيز آزاد و رها کرده است.

اين نقطه آغاز نامتعارف فيلمي است که ما را با پرسه زني هاي ذهن پريشان و اندوهگين مردي همراه مي کند که مي خواهد براي رقابت با عاشق ناکام و خفته در گورستاني متروک که هنوز در خاطره زنش زنده است، بميرد تا با محو شدن از زندگي ليلي ياد خود را در ذهن زن محبوبش زنده نگه دارد. انگار تنها انتقامي که مي تواند از خاطره عاشقانه ليلي بگيرد، اين است که خودش را از ميان بردارد و حذف کند.

از لحظه اي که خسرو در شب سالگرد مرگ مامان جون از راه پله هاي آجري حياط خلوت بالا مي رود و به ليلي که در آستانه در پشت به او در ايوان ايستاده، نزديک مي شود و اشک هاي او را با شنيدن آواز قديمي مي بيند و چند ساعت بعد داستان پسرک عاشقي را مي شنود که شبي پس از آواز خواندن در زير باران براي ليلي مرده است، ديگر نمي تواند همان آدم قبلي باشد که همه فکر و ذکرش صاف بودن طاقچه و در و پنجره و راه پله است.

از اينجا به بعد خسرو در شهر راه مي افتد تا با خاطره، رويا و خواب هاي زنش بجنگد تا آن را از تسخير عشق پسرک مرده درآورد، اما بجاي آن که بکوشد تا رقيب را از ميدان به در کند، سعي مي کند خود در حاشيه بماند و او را بيشتر به ياد ليلي بياورد. به همين دليل نوار ترانه محبوبي را که پسرک براي ليلي خوانده پيدا مي کند، خانه قديمي دوران کودکي ليلي را که هر شب خوابش را مي بيند دوباره مي خرد و به نام ليلي مي کند و در نهايت در گورستان متروک به دنبال سنگ قبر رقيب ناکامش مي گردد. تازه پس از مردنش است که موفق مي شود با بازي در نقش روح مرده زنش به خيال او راه يابد و خودش را به قصه عاشقانه تمام شده ليلي تحميل کند و آن را از نو بسازد و جزئي از آن شود تا هر وقت ليلي به پسرک فکر مي کند، به ياد او هم بيفتد. اما فيلم نوعي مرثيه سرايي يک مرده تحقير شده براي زندگي از دست رفته و عشق شکست خورده اش نيست.

بلکه روايت پرشور، سرزنده و طناز روح بي خيال و بازيگوشي است که انگار با مردنش تازه از قيد و بند ملزومات دست و پاگير زندگي راحت شده و ديگر مجبور نيست چيزي را جدي بگيرد و براي خل بازي هايش به کسي جواب پس دهد. مخصوصا که مصفا با تلفيق رگه هاي معمايي، تعليق بخش و غافلگيرانه در چنين داستان مدرن که به شدت حال و هواي رمان هاي نو را دارد، به مرگ خسرو جنبه مرموزي مي بخشد که کشف علت و مقصر آن پاي ليلي و امين را هم به بازي مي کشاند و هر کدام روايت تازه و متفاوتي از ماجراي پسرک عاشق مرده و مرگ خسرو تعريف مي کنند که اين همزماني و همصدايي چند راوي که قصه هاي هم را کامل مي کنند، فرم خاصي از جريان سيال ذهن را تداعي مي کند. بنابراين ترتيب و توالي وقايع داستان سير نامنظم و به هم ريخته اي دارد و به صورت مجموعه اي از طرح هاي پراکنده اي به نظر مي رسد که به شکل تو در تو و متداخل درهم پيچيده اند. در واقع با قصه عشق و مرگي روبرو هستيم که هر يک از شخصيت ها آن را به دلخواه خود تعريف مي کند و مخاطب خودش بايد داستان حقيقي را از تلفيق و آميزش اين روايت هاي پراکنده در ذهنش بسازد.

بنابراين حتي اگر مصفا در تيتراژ نيز به ارتباط فيلمش با داستان «مردگان» جيمز جويس و «مرگ ايوان ايليچ» تولستوي اشاره اي نمي کرد، باز هم از بداعت ها و شگردهاي ادبي فيلم مي شد فهميد که آن را کسي ساخته که گرايش عميقي به ادبيات دارد، اما به طرز تحسين برانگيزي مي تواند آن را در دل تمهيدهاي بصري بياميزد و به آن فرم سينمايي ببخشد. کاملا معلوم است که اين فيلم از يک سليقه و زيبايي شناسي خاص برمي آيد که مي توان نشانه هاي آن را در رنگ و نور فيلم، طراحي لباس و صحنه، شکل لوکيشن ها، قاب بندي و ميزانس ها، انتخاب ترانه و موسيقي و ترکيب بازيگران ديد. اينکه چطور با قرار دادن صحنه مرگ خسرو در راه پله هاي آن خانه با معماري افسونگرش حس و حال مرموز آن را تشديد مي کند، يا چگونه با کمک تناليته رنگ هاي گرم پاييزي صحنه سر بر زانو گذاشتن خسرو کنار رقيب مرده را باشکوه جلوه مي دهد، يا با چيدن ميزانسن خاص صحنه مرگ که خسرو افقي روي تخت دراز کشيده، امين عمودي بالاي سرش ايستاده و ليلي پايين پاي خسرو روي تخت نشسته، در يک ترکيب بندي زيبا رابطه سه گانه آن ها را آشکار مي سازد. يا با انتخاب عليرضا آقاخاني که خاطره مرد به انتها رسيده فيلم «تن ها دو بار زندگي مي کنيم» را با خود به فيلم مي آورد، به نقش امين جاذبه اي رازآميز مي بخشد، يا استفاده از فضاي شلوغ و گرم و صميمي خانوادگي که قصه تلخ و عبوسش درباره مرگ را به سمت لحن سرخوشانه و باطراوت مي برد، يا ريتم پر انرژي و پويايي که کشش و ضرباهنگ شوخ و شنگ دروني روايت را منتقل مي کند. و ترکيب خود مصفا و حاتمي در قالب يک زوج با انتخاب نام هاي ليلي و خسرو که اين حس را القا مي کند که روايت مدرن و معاصري از افسانه هاي عاشقانه قديمي از گذشته هاي دور مي بينيم که سرگذشت دلباخته اي را برايمان تعريف مي کند که دوست داشت در ذهن زن محبوبش ابدي شود. فيلم «پله آخر» اثري مستقل، خاص و متفاوت است که نمونه هاي موفق و محبوب سينماي روشنفکرانه اروپا را به ياد مي آورد که شبيه آن را در سينماي ايران نديده ايم. فيلمي جذاب، دلنشين و لذت بخش که مثل هواي تازه در گورستان ارواح و اشباح فيلم هاي مرده اين روزهاست که حيف است ديده نشود و قدر نبيند.

تعداد بازدید : 46472


اخبار مرتبط

اجراي طرح هر دانش آموز ايراني يک تبلت tablete danesh amozi طرح تبلت دانش آموزی قیمت لب تاپ دانش آموزی از 180 هزارتومان تا 700 هزار تومان labtop danesh amozi هر دانش آموز يک تبلت

جمعه‌‌ای برای دیدن روسری ترکمن و مانتوی گل‌گلی روسری ترکمنی، یک پارچه گل گلی رنگی و یک سری پارچ و لیوان قلمکاری اصفهان خرید اینترنتی روسری ترکمن جمعه بازار پارکینگ صنایع دستی چینی

اولین بانوی برنده جایزه فیلدز در جهان maryam mirzakhani ریاضیدان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد riazidan جایزه فیلدز Feilds دانشگاه شریف المپیاد جهانی ریاضی

10عامل خطر مرگ ایرانیان در کشور اعلام شد foot ده عامل مهم مرگ اخبار حوادث حوادث رانندگی استعمال دخانیات آلودگی هوا avamel marg کلسترول بالا

چگونه به آثار هنری در موزه نگاه کنیم آداب نگاه کردن به آثار هنری در موزه پذیرش تناقضات مطالعه کنید سکوت و تمرکز

فیلم پله آخر ساخته علی مصفا فيلم پله آخر علي مصفا ليلا حاتمي film pelleh akhar sakhte ali mosafa تركيب مصفا و حاتمي در قالب زوج در فيلم

جاهای دیدنی و تفریحی تهران مکان های دیدنی تهران با آدرس amakene tafrihi tehran مکانهای تفریحی و گردشگری تهران park va bustan اماکن ورزشی تهران مناطق تفریحی و اماکن دیدنی تهران

سیزده به در سیزدهم فروردین روز طبیعت سیزده بدر سبزه گره زدن sizdah آیین‌های سیزده‌به در سیزده بدر در تهران روز طبیعت sizdah farvarvardin طبیعت sizde bedar روز سیزده 13 فروردین

صداهاي مشابه فارسي «شيشه» رو نمي‌شه غلط نوشت«دوغ» رو مي‌شه 1 جور غلط نوشت«غلط» رو مي‌شه 3 جور غلط نوشت«دست» رو مي‌شه 5 جور غلط نوشت«اينترنت» رو مي‌شه 7 جور غلط نوشت

دیوان غزلیات حافظ با ترجمه به زبان ترکی tarjome divane hafez be zabane torki طیب مشگینی divane hafez دیوان حافظ غزلیات

مشاهده کامل اخبار فرهنگی
تقویم و زمان
  • امروز : چهارشنبه۱۳۹۵/۱۰/۲۹ شمسی
  • برابر با : 1/18/2017 میلادی
  • و مصادف با : ١٩/٤/١٤٣٨ قمری
  • شناسه شما : 54.205.13.200